Radar zwengelt discussie over boeterente opnieuw aan

Geplaatst op: 05-01-2018, 17:27:25

Televisieprogramma Radar besteedt aanstaande maandag (8 januari 2018)opnieuw aandacht aan de boeterente die banken hanteren bij vervroegde aflossing van de hypotheek. Deze straf kwam in 2016 breed ter discussie te staan door nieuwe Europese hypotheekregels. Radar beantwoordt in de uitzending de vraag of banken daadwerkelijk hun beleid op dit vlak hebben aangepast.

Per 14 juli 2016 gelden nieuwe Europese hypotheekregels, de Mortgage Credit Directive. Onderdeel van deze regels die moeten zorgen voor meer transparantie en consumentenbescherming is een inperking van de wijze waarop geldverstrekkers een voortijdige aflossing mogen bestraffen. Ze mogen hiervoor alleen het werkelijk  geleden financiële nadeel in rekening brengen.

Verschillende berekeningswijzen

Onder meer in AvroTros Radar kwam eerder naar voren dat banken desondanks nog altijd verschillende wijzen van berekening van de boeterente hanteren. Als gevolg hiervan zouden consumenten duizenden euro’s onterecht hebben betaald.

Belofte van beterschap

De AFM kwam mede door de ophef met een leidraad  voor de wijze waarop banken de boetrente moeten herrekenen. Deze beloofden  op hun beurt beterschap: begin 2018 zouden ze alles op een rij hebben en zou de klant weten waar ze aan toe is. “Maar is het de banken ook gelukt?”, zo luidt de vraag in de aankondiging van de uitzending van maandag. Om deze vraag te beantwoorden benaderde Radar meer dan dertig hypotheekverstrekkers.

Vervroegde aflossing vóór 14 juli 2016

Buiten deze discussie loopt er nog een andere over de nieuwe manier  waarop de boeterente moet worden berekend. Volgens adviesbedrijf Ikbenfrits.nl berekenen banken al jaren teveel boeterente en zou ook teveel berekende boeterente voor 14 juli 2016 daarom moeten worden terugbetaald. Het bedrijf heeft hiervoor de stichting Oversluitclaim opgericht.

Coulanceregeling ANW-compensatie

In de aanstaande Radaruitzending komt ook pensioenfonds ABP uitleggen wat de coulanceregeling inhoudt voor mensen wiens ANW-compensatieregeling wordt afgeschaft. Onlangs maakte het  ABP bekend deze regeling met ingang van februari 2018 af te schaffen. Vooral ernstig en ongeneeslijk zieken voelen zich volgens Radar overvallen door het nieuws, want dit kan hun nabestaanden honderden euro’s per maand schelen.

Bron: www.amweb.nl van 5 januari 2018